Weekend, operatie, donatie 🤣

17 juni 2018 - Pokhara, Nepal

Namaste iedereen,

De 2e week ziekenhuis is alweer voorbij en het is weer lekker weekend!

Vorig weekend hebben we wat bijzonders mee gemaakt... Midden op de straat waren ze bezig met een podium opbouwen. Wij dachten oh dat is vast iets voor de politiek ofzo. We zijn gewoon verder gelopen om even ergens te gaan eten. Toen we terug kwamen naar het podium was er een man aan het zingen. Karaoke avond !!! Daar hadden we al zo lang naar uitgekeken dus we dachten, zullen we het gewoon proberen? Een groepje van ons gaat naar de DJ en vraagt of we wat mogen zingen, het mag!!! En natuurlijk kiezen ze het beste lied oooit uit: call me maybe van Carly rae Jepsen. Na een tijdje met z'n alle op het podium en zingen maar... Naja je kan het ook wel schreeuwen noemen want dat waren we aan het doen 🙈😝 na een tijdje liep de straat goed vol en waren er mensen aan het filmen en dansen en een gekkenhuis was het. Toen we klaar waren met bleren (zingen bedoel ik) vroegen ze of we nog 1 keertje wilde zingen. Maar wij dachten hup snel van dat podium af en verder lopen. Toen kwamen ze aan hoor. Iedereen wilde een foto met ons, we waren eventjes beroemd in Nepal. Na een paar foto's zijn we maar doorgelopen 😝😝 wat een avond was dat. De volgende dag kwamen we een man tegen die ons zijn telefoon liet zien. En ja hoor daar stonden wij op het podium te zingen. Hij had ons geflimd!

Maar terug naar het zakelijke gedeelte. Weekend was voorbij en er moest weer gewerkt worden!!! Marjo en ik gingen deze keer naar de post operation departement. Hier komen de mensen die een operatie hebben gehad. Soms ook om voor te bereiden op een operatie. Ik had er weer erg veel zin in. Toen we binnen kwamen was het weer lekker druk op de afdeling en veel te doen. We hebben medicatie mogen ophalen en canules eruit mogen halen. Nog geen kans gehad om er eentje te zetten helaas☹

Verder hebben we een hoop operaties gezien. In de middag kwam er een keer een spoedgeval voor een operatie op onze afdeling en we mochten mee kijken. Het was een vaatchirurg die de slagader en ader aan elkaar maakte voor dialyse. Het was best wel gaaf om te zien en op het einde mochten we gewoon een foto ervan maken 😝 dus voor wie de foto wil zien moet even een appje sturen! Verder hadden we deze avond nog 2 operaties. Het begon om half 7 en om 11 uur waren we klaar. De eerste operatie was weer dezelfde vaat chirurg met de slagader en ader. Daarna nog een operatie. Deze ging over een man die zijn boven arm op 2 plekken had gebroken. Zijn bot was dus in 3 stukken. Eerst ging de chirurg zijn bot vast zetten met pinnen en klemmen en daarna met een plaat en wel 9 schroeven. dit was echt een super gave operatie!! Aan het einde had ik pijn in mijn kuiten doordat ik de heletijd op mijn tenen stond. Deze keer was ik wel blij dat ik lang was. Zo kon ik net over ze heen kijken 😝 tijdens deze operatie is de stroom 2 keer uitgevallen. Nou dat was wel bizar. De dokter stond met zijn apparatuur in de hand en toen werd alles donker en moest hij stoppen. Even een pauze van een minuutje en toen ging het licht alweer aan. Echt super raar om te zien. In Nederland zou je dat echt niet kunnen bedenken. Maar goed de operatie was geslaagd en het bot zat heel netjes aan elkaar.

Verder deze week hebben we nog een curretage gezien. Dit was ook een spoed geval. We hadden gevraagd over abortus plegen en het is een beetje een taboe in Nepal. Er word niet veel over gesproken en in uiterste gevallen doet de dokter het, bij dit geval dus. Best heftig. Ook hebben we een galblaas verwijdering gezien. Dit ging laparoscopisch. Heel erg gaaf om te zien. En ook dat ze dat hier al doen, best modern dus. Ik kon lekker op mijn stoeltje zitten en zo met het beeldscherm meekijken. Wel op het beeld leek de galblaas zooo groot en toen die hem eruit haalde was het echt een klein zakje. Oja op het einde liep de chirurg naar de familie toe die op de gang zat. Met de galblaas !!! Hij liet hem ff zien en sneed hem open. Toen kwam de steen eruit die even groot was als een knikker. Heeeel bizar. Toen de operatie klaar was zijn we weer naar ons gastgezin gegaan om te ontbijten en terug te gaan naar lake side. Op de donderdag avond mochten we bij ons gastgezin koken. We hadden vorige week meegekeken hoe ze dal bhat maakte en toen zei ze: you cook next week? En wij dacht jaaa super leuk. Dus het meest Hollandse ooit uitgekozen. Wortelstamp! En oh wat was het toch lekker. Smaakte echt als thuis. Wel was het 30 graden dus een beetje gek om wortelstamp te eten maaaaar dat is helemaal niet erg. We werden geholpen door ons zusje Paula. Veel gelachen tijdens het koken, Het was super gezellig. En onze gastvader had zelfs nog een keer opgeschept!
Dit weekend was het een beetje slecht weer. Regen seizoen is natuurlijk al onderweg en dat is te merken. Het regent vaak en ook best wel lang en hard. Dus vrijdag en zaterdag hebben we niet heel erg veel gedaan. Beetje souvenirs gekocht 😋 en in de avond voetbal gekeken in de irish pub 😁 zondag (vandaag dus) zijn we wezen scooteren. Ik had nog nooit echt op een scooter gereden dus het was voor mij wel spannend. Maar na een klein test stukje ging het eigenlijk wel goed dus kon ik ook op de scooter. Een heel mooi stukje hebben we gereden richting een ander lake. Weet ff niet meer hoe die heette..... Na een klein stukje gelopen te hebben bij het meer moesten we natuurlijk ook weer terug. Het weer zag er regenachtig uit dus we zijn over de grote weg gegaan. En ja hoor onderweg wat regen maar niet veel🌧 toen we weer in de stad waren was het echt ene grote berg chaos. Er stond file en het was super druk. Maar gelukkig kan je met de scooter mooi overal langs. Keertje op de andere weghelft rijden is hier dood normaal dus dat deden we dan ook 😝 en oja hier rijden ze links! Dus dat was ook wel even wennen. Maar uiteindelijk zijn we allemaal veilig en wel aangekomen en hebben we een gezellig ritje gemaakt.

Nu zijn we weer terug bij ons geliefde gast gezin en gaan we alweer aan de 3e week van de ziekenhuis stage beginnen. We lopen nu op de emergency. De spoedeisende hulp. Heb er weer zin in !!!! 😱😱

En oja voor de sponsoren van alle donaties. Ik wil jullie nog een keertje bedanken voor alle donaties ❤ ik wil jullie graag op de hoogte houden hoe het ermee gaat. We waren al van plan om ongeveer aan het einde van de stage ermee te beginnen. Aangezien we al dicht bij het einde zitten zijn er al wat ideeën. Iedereen heeft nu stage gelopen in sewa kendra. Dit is een school voor gehandicapten kinderen. We vonden het een leuk idee om een dagje weg te gaan met de kinderen. Dit hebben we besproken met de bazen van Sewa Kendra (ons gastgezin) ze vonden dit ook een leuk idee. Aanstaande donderdag gaan we naar een soort van Disneyland. Hier zijn een paar attracties waar de kinderen dan in kunnen.

Verder doen de kinderen ook mee aan sportdagen. Ze hebben hiervoor geen sport kleding. Onze gastvader kwam met het idee om dit te regelen. Dat vonden wij ook wel een leuk idee. Ze krijgen een sport shirt met het Maya foundation logo erop en Sewa Kendra logo erop. Deze zijn als het goed is deze week klaar. (Foto's komen nog!!) Als 3e hebben Jacky en Carmen bij snow view in hemja gewoond voor 2 weken. Hier zitten ongeveer 11 weeskinderen waaronder ook meisjes. Het idee was dan om menstruatie artikelen te verzorgen voor de weeskinderen. Dit wordt ook in deze week geregeld. Als er hierna nog geld over is gaan we naar de first Aid kist kijken bij Sewa Kendra. Deze is erg aan vervanging toe. Ik hoop dat jullie zo een beetje op de hoogte zijn! Als er vragen zijn over de doneer actie stel ze gerust 😌

Groetjes Sanne 😘

1. Diana:
    17 juni 2018
    Wat maak je een hoop mee ! En kunnen we het filmpje van de karaoke ook ergens bekijken 😉 groetjes Diana
  2. Petra vos:
    17 juni 2018
    Poefffff,wat een geweldig mooi bericht van jou.De complimenten hoe je alles verwoord.En wat doe jij een ervaring op !! Zo dus als jullie terug komen ,ontvangen wij jullie als bekende artiesten groep .Top ...
    Wat gaat de tijd toch snel Sanne .
    Dikke knuffel
  3. Anita wijnen:
    17 juni 2018
    Wauw...goed gedaan sanne. .. mooie doelen uitgekozen voor al die donaties...TOP. Je wordt een super nurse maar dat wist ik al, maar kom je onverhoopt in een sleur dan is er dus nog een carrière voor je weggelegd in Nepal al zangeres...whihiihi
    En...respect...je gaat pas ontbijten NA het bijwonen van een OK??? .......
  4. Opa oma van de pas:
    17 juni 2018
    Wat weer veel mee gemaakt meis geweldig wat zul je veel moeten vertellen als je weer thuis bent .Ik reis helemaal .et je mee gr opa oma
  5. Gerdiny:
    18 juni 2018
    Spannend hoor die operaties bekijken, krijg je hier waarschijnlijk niet zoveel gelegenheid voor. Kunnen we nog een voorstelling van karaoke van jou verwachten? Je hebt het nu ook gedurfd.:)