Eerste week ziekenhuis: orthopedic ward 😁

8 juni 2018 - Pokhara, Nepal

Namaste!

De eerste week ziekenhuis stage zit er weer op. Marjo en ik hebben deze week mee mogen kijken bij de orthopedie. The orthopedic ward.

Maandag zijn we voor het eerst naar het ziekenhuis gegaan. Om 7 uur moesten we er zijn dus half 7 aanlopen. Sochtends is het nog lekker koel buiten en de weg ernaar toe is zo gelopen. Eenmaal daar hebben we ons voorgesteld aan de verpleegkundige die er die dag waren. Rond 7 uur begint de overdracht van de patiënten. Dan vertellen ze aan het bed over de patiënt waar ze bij zitten. Na de overdracht komen volgens mij de doktoren langs. Een orthopedische doktor en de ander dokteren die dan patiënten hebben bij ons. Hij gaat aan de patiënt vragen hoe het gaat en kijken naar de wonden. De verbanden worden dan open gesneden en bekeken. Na dokters bezoek gaan we de wonden verzorgen. Soms mogen er hechtingen of nietjes uit of moet de wond weer schoon ingepakt worden. Opzich is de zorg voor de wonden best wel schoon. Ze hebben 'steriele' gazen (zo steriel mogelijk) en gebruiken veel betadine. Ik heb ook al een wond met hechtingen erin mogen schoonmaken, dat was wel leuk om te doen! Alleen de jongen van wie ik de hechtingen moest schoonmaken had het alleen wat minder. Toen wij zijn verhaal hoorde schrokken we er heel erg van, het klonk alsof het uit een film kwam. Niet normaal😱. Ik zal het jullie vertellen: hij was door 25 man aangevallen. Hij had flinke sneden in zijn arm waar ook de aders van waren door gesneden. Hij was in zijn schouderbladen gehakt met een bijl!!! Ja echt waar een bijl 😭 ook had hij sneden in zijn knieën. Gelukkig waren deze aders niet door anders had hij het niet gered. Het was zoo heftig! En nog het ergste. Ze hadden de verkeerde jongen aangevallen. Hij was de verkeerde 😱😱😱😡 zoiets had ik nog nooit gehoord. Vre se lijk brrrr 😖😖😖 Maargoed we gaan van het ziekenhuis verhaal af. Ik heb dus wonden mogen schoonmaken, infuus eruit halen en ook al aangeboden gekregen om een infuus te zetten. Maar dat wilde ik nog eerst even zien. De volgende keer wil ik! Verder hebben we nog veel gekletst met patiënten en hun familie leden. De familie leden doen trouwens heel veel voor de patiënt. Als hij naar de wc moet wordt hij geholpen door familie, als hij medicatie nodig heeft gaat familie deze beneden halen. We hebben zelfs fruit en een hele lunch van een patiënt gekregen! Super lief en heel lekker 😋😋. Ook was er een patiënt, een vrouw. Ze had haar bekken gebroken en moest bedrust houden van de doktor. We waren even bij haar gaan zitten want ze had zoooon schattige baby. Marjo heeft hem zelfs even vast gehouden, en dan raad je het al. Hele fotoshoot van de familie 😂😝

De laatste dag zijn we wat eerder naar het ziekenhuis gegaan. We mochten een operatie bijwonen! De wekker om half 5 en half 6 in het ziekenhuis zijn. Na anderhalf uur kwam de doktor binnen. Hij vroeg aan ons waarom we zo vroeg waren, de eerste operatie ging namelijk niet door. Hadden we dat maar eerder geweten 😒 Maargoed er was nog een operatie. Er zat een jongetje van 21 maanden bij zijn moeder op schoot. Hij zat aan het infuus en had al een operatie jasje aan. De anesthesist gaf heb zijn slaap medicatie. Ketamine en nog wat andere soorten gaf ze door zijn infuus naaldje. Ook niet een bepaalde hoeveelheid, ze spoot maar wat erin volgens mij. Het jongetje was natuurlijk meteen out en werd naar de operatie tafel getild. Daar werd hij mooi voorbereid en de spullen werden klaar gelegd. Hij had een hernia en de dokter moest het gat dichten. Het was dus een kleine operatie van een half uurtje. Aan het einde was de dokter hem aan het dichthechten totdat hij aan ons vroeg. Waar komen jullie vandaan? Hoe is het met voetbal bij jullie? Gewoon een heel normaal praatje terwijl hij aan het hechten was, kan gewoon 😝 na de operatie zijn we nog terug gegaan naar de orthopedie afdeling. Afscheid genomen van de patiënten die er nog lagen en natuurlijk de schattige baby. Toen we thuis waren hebben we een lekker dutje gedaan en opgefrist om naar Lakeside te gaan. Weekend kan beginnen! Dit weekend zitten we bij een lekker zwembad en gaan we een rustig weekendje tegemoet. Mag ook wel een keertje toch 😋

Volgende week gaan Marjo en ik naar de post operation. Hier komen alle mensen vanaf de operatie. Beetje een verkoever kamer. Ik heb er weer veel zin in! Tot de volgende blog 😘

1. Opa oma van de pas:
    8 juni 2018
    Een heel interessante week gehad zo te horen maar wel leuk denk ik. Veel geleerd gr opa oma .op naar het volgende blog